Informujemy, iż w celu zapewnienia jak najlepszej wygody w przeglądaniu naszych stron www, dostosowania ich do indywidualnych potrzeb użytkownika a także dla celów reklamowych , statystycznych oraz uwierzytelniania korzystamy z informacji zapisanych za pomocą plików cookies na urządzeniach końcowych użytkowników. Plikami cookie użytkownik może zarządzać za pomocą zmiany ustawień swojej przeglądarki internetowej.

Dalsze korzystanie z naszych serwisów internetowych bez zmiany ustawień dotyczących cookies oznacza, użytkownik akceptuje politykę stosowania plików cookies, która szczegółowo jest opisana w naszej Polityce Prywatności

Akceptuj i zamknij

Zaburzenia mowy

Zaburzenia mowy u dzieci to problem mogący mieć zarówno źródła środowiskowe jak i wewnątrzpochodne. Niezależnie jednak od ich źródła zaburzeń nie należy ich w żadnym wypadku ignorować, gdyż nawet niewielkie mogą mieć duży wpływ na funkcjonowanie i rozwój dziecka, szczególnie na wczesnym etapie jego życia.

 

Na czym polegają wady mowy?

Za nieprawidłową wymowę uznajemy taką, która jest słabo słyszalna, o zaburzonym rytmie, trudną do zrozumienia, niepoprawna gramatycznie. Prawidłowy rozwój mowy wymaga sprawnego funkcjonowania narządu słuchu, układu nerwowego, oddechowego, ośrodkowego, aparatu artykulacyjnego i fonacyjnego. Dlatego tak ważne jest wczesne wykrycie zaburzeń mowy. Daje to nam możliwość dostosowania odpowiedniej terapii jeszcze na etapie kształtowanie się mowy dziecka. Nie bez znaczenia zostaje również systematyczna praca z dzieckiem przy korygowaniu wady mowy. Najlepszą praktyką pod tym względem będą ćwiczenia powiązane z dobrą zabawą.

Źródła i klasyfikacja zaburzeń mowy

Analizując źródło problemu musimy wziąć pod uwagę całokształt procesu rozwojowego dziecka. Wada mowy może wynikać z zaburzeń bardzo różnych funkcji, do których należą zarówno motoryka, lateralizacja, jak i procesy społeczne, emocjonalne i psychiczne.

Zaproponowana przez  Panią Irenę Styczek przyczynowa klasyfikacja zaburzeń mowy bardzo dobrze wskazuje możliwe źródła wady mowy. Obejmuje ona:

  1. Zaburzenia mowy zewnątrzpochodne, środowiskowe, w których nie stwierdza się defektów anatomicznych, które można by uznać za przyczynę zaburzeń mowy;
  2. Zaburzenia mowy wewnątrzpochodne, w tym:
    • dysglosja – niemożność wytwarzania lub zniekształcenie dźwięków mowy na skutek obniżenia słyszalności lub nieprawidłowej budowy narządów mowy;
    • dyzartria – niemożność wytwarzania lub zniekształcenie dźwięków mowy na skutek uszkodzenia ośrodków i dróg unerwiających narządy mowne;
    • dyslalia – opóźnienie w przyswajaniu sobie języka na skutek opóźnionego wykształcenia się funkcji pewnych struktur mózgowych;
    • jąkanie – zaburzenie rytmu i tempa mowy ;
    • nerwice mowy – jąkanie, mutyzm, zaburzenia tempa mowy, afonia, modulacji siły i wysokości głosu u osób cierpiących na nerwice;
    • oligofazja – niedokształcenie mowy spowodowane upośledzeniem umysłowym;
    • schizofazja – mowa u osób chorych psychicznie;
    • afazja

Zapoznaj się z platformą Toker