Informujemy, iż w celu zapewnienia jak najlepszej wygody w przeglądaniu naszych stron www, dostosowania ich do indywidualnych potrzeb użytkownika a także dla celów reklamowych , statystycznych oraz uwierzytelniania korzystamy z informacji zapisanych za pomocą plików cookies na urządzeniach końcowych użytkowników. Plikami cookie użytkownik może zarządzać za pomocą zmiany ustawień swojej przeglądarki internetowej.

Dalsze korzystanie z naszych serwisów internetowych bez zmiany ustawień dotyczących cookies oznacza, użytkownik akceptuje politykę stosowania plików cookies, która szczegółowo jest opisana w naszej Polityce Prywatności

Akceptuj i zamknij
Inteligentne narzędzie wsparcia terapii logopedycznych
Platforma Toker dla Dzieci. Ponad 460 gier zabaw i ćwiczeń logopedycznych online

Czynniki wpływające na rozwój mowy dziecka.

Kształtowanie się mowy dziecka rozpoczyna się już w okresie prenatalnym i jest procesem ciągłym, chociaż pewne umiejętności mogą pojawiać się skokowo.. Każde dziecko, w zależności od postępów w rozwoju psychicznym i ruchowym, kolejne etapy rozwoju mowy osiąga w indywidualnym tempie. Jednak to tempo nie zależy od płci dziecka.

W łonie matki rozwijają się: ośrodkowy układ nerwowy, narządy artykulacyjne, fonacyjne, narząd słuchu i wzroku oraz układ oddechowy dziecka, których właściwa budowa oraz sprawne działanie warunkują w przyszłości prawidłowy rozwój mowy. W tym okresie dziecko nabiera pierwszych doświadczeń związanych ze stymulacją w obrębie jamy ustnej. Ssie palec, porusza ustami oraz językiem. Przełyka wody płodowe. Dzięki temu tworzą się podstawy dla funkcji ssania, połykania i oddychania.

Na prawidłowy rozwój mowy dziecka przede wszystkim wpływają:

  • prawidłowo dojrzewający OUN (Ośrodkowy Układ Nerwowy)
  • prawidłowo wykształcone narządy artykulacyjne
  • właściwa koordynacja nerwowo-mięśniowa (ssanie, połykanie, oddychanie)
  • właściwe mechanizmy oddychania
  • sprawne działanie analizatora słuchowego, wzrokowego, kinestetycznego
  • prawidłowy rozwój psychofizyczny
  • prawidłowe funkcje pokarmowe ( jedzenie i picie)
  • odpowiednie warunki środowiskowe, w tym właściwe wzorce wymowy oraz komunikacji w rodzinie

Autor artykułu: Agnieszka Rożek

Zapoznaj się z platformą Toker